Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

Aktulności z Kołobrzegu z powiatu

Wydawać aby się mogło, że lotnisko w Podczelu zostało zabrane i zniszczone niemal doszczętnie. Nic bardziej mylnego. Jest tam także dużo zachowanych elementów.

Bocznica kolejowa na lotnisko w Podczelu

 

Drinku z nich są pozostałości po bocznicy kolejowej, która powodowała z przystanku Bagicz do Podczela. Przy wyjeździe z Bagicza, znajdywał się wjazd na bocznicę, zabezpieczony wykolejnicą. Dyżurny ruchu, aby wpuścić pociąg, musiał odbezpieczyć wykolejnicę specjalnym kluczem, przestawić zwrotnicę i przypilnować skład, rozwijającego się powoli po spadku lokalu w charakterze przepustu na Malechowskiej Strudze. Następnie, specjalnym przejazdem wykonanym pod droga krajową nr 11, bocznica szła w charakterze lotniska. Zachowany fragment tej bocznicy wskazuje, że szyny zostały wyprodukowane w 1981 roku.

Początkowo, drewniane podkłady napisano w terenie. Jednak im dalej na północ, tym region był za podmokły. Budowa torowiska wymagała wzniesienia specjalnej konstrukcji. W bagnie wbito pale, na których wzniesiono żelbetonową, prefabrykowaną platformę, która biegła na lotnisko Układu Warszawskiego. Za platformą, otrzymywałaby się brama prowadząca na obszar ścisłej ochrony lotniskowej. Wokół wzięło się oryginalne podwójne ogrodzenie z drutu kolczastego. Bocznica mijała ona otoczenie wody, obecnie będące własność Miejskich Wodociągów i Kanalizacji i przychodziła do żelbetowej rampy kolejowej. Część rampy zachowała się w pięknej wersji, dalsza część wraz z budynkiem, który tam się znajdował, została zabudowana owym budynkiem oczywiście na podstawie oryginalnej rampy kolejowej. W tym stanowisku otrzymywałaby się składnica węgla. Jej żelbetowa konstrukcja i przetrwała do dnia dzisiejszego.

Nieco przed tą okolicą, odbijała kolejna nitka bocznicy, prowadząca prosto do bazy paliwowej. Stanowił więc zwłaszcza istotny teren, bo odpowiadał za zapasy paliwa dla samolotów startujących z podkołobrzeskiego lotniska. W obecnej branż zniszczonego terenu, zachowała się część żelbetowych podkładów kolejowych, uszkodzonych i wrzuconych do zbiornika pożarowego. Znane na wprowadzającym zdjęciu zbiorniki paliwowe, pozbawione metalowych wkładów, wzięły się do dziś. Po zakończeniu Rosjan w 1992 roku, kraj ten został poważnie skażony paliwem lotniczym. Paliwo podejmuje się tam zresztą na wodzie po dziś dzień.Teren ten nie został zrekultywowany, bardzo nie brakuje tam różnych form przemysłowych, a jeszcze należących do systemu obrony lotniska. Takich bunkrów i schronów wzięło się na ulicy bocznicy kolejowych kilka.

Co ciekawe, wzięło się sporo zdjęć z bocznicy kolejowej. Dzięki nasz filmowcom zatrzymał się również przejazd pociągu z radzieckimi cysternami do Podczela (można ustalić w filmie). W tym sektorze byłym nie opublikujemy wszystkich zdjęć. Podczas spotkań pasjonatów treści i zmian zrodził się bowiem nowy plan na upamiętnienie dziejów kołobrzeskiej kolei (zobacz). O tym obecnie wkrótce.

 

Źródło Miasto Kołobrzeg

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments